Sunday, April 15, 2007

Greek,Albanian Pentatonic Songs

Pentatonic scale is a musical scale with five notes per octave.Pentatonic scales are very common and are found all over the world, including but not limited to the clarinet music of Epirus in northwest Greece and southern Albania(Toskeria),the tuning of Ethiopian krar and Indonesian gamelan,melodies of Mongolian,Japanese,Korean and Chinese folk music,African-American spirituals,Indian-Native American songs,Celtic folk music,(Scotland,Ireland,Wales),Polish highlanders from Tatra Mountains.Composers such as Debussy,Dvořák,Chopin,Ravel,Gershwin and Bartok have occasionally adopted Pentatonism.Because of their simplicity,pentatonic scales are often used to introduce children to music.These scales constitute the basic structure of Jazz and Rock Music.


Minor pentatonic
Voice:Ylli Baka
Me vjen mall për Tepelenë,per vendim mo ku kam lind,ku rri..vajzat..era trendelinë..
(I miss
Tepelenë,the place I was born,where dashing boys and golden-handed girls grow up)
Νοσταλγώ το Τεπελενι,τον τόπο που γεννήθηκα
τον τόπο που γεννήθηκα που μεγαλώνουν λεβέντες
και χρυσόχερα κορίτσια,νοσταλγώ τον τόπο μου
τον τόπο μου νοσταλγώ που μυρίζει τριγονέλλα..
(Τεπελένι σημαίνει ο "Λόφος της Ελένης"..?)



Voice:Makis Christodoulopoulos mixing 3 epirotan songs Clarinet:Makis Bekos
Aspro triantáfyllo krató(Minor pentatonic-Πεντατονικό μινόρε)

(Ι keep a white rose,hey my girl from Ioannina
Every body tells me to paint it blue.My blue rose I kiss you and sigh
If I achieve the tint,my Ioanninian girl,I am gonna burn many hearts.My blue rose I kiss you and sigh)
Άσπρο τριαντάφυλλο κρατώ μωρ' γιαννιοτωπουλα μου
Όλοι μου λένε να το βάψω λουλουδάκι μου γαλάζιο
Λουλουδάκι μου γαλάζιοσε φιλώ κι αναστενάζω(stixoi)

Me koitoún dhyo mávra mátia
Two black eyes are gazing at me,to turn me into pieces(Minor pentatonic)
Με κοιτούν δυο μαύρα μάτια να με κάνουνε κομμάτια


Halasia mou-traditional Major pentatonic(Πεντατονικό ματζόρε)((Listen))
Didn't I tell you my calamity-girl not to go to the grinding mill so that the wheel could not hurt you and me to become a murderer? My calamity, you are my living choice.I don't keep you to work and get tormented I keep you as a girl to eat,drink and glamorize yourself.You wear a diamond ring in your hand it's written on it that I shall become your loving couple.My Calamity,woe is me,for setting up love for you.The sun is setting,the day is over and my mind I cannot collect it from the love.

(Αχ δε στο 'πα χαλασιά μου, στο μύλο να μην πας-Dhe sto pa halasia mou,sto mylo na min pas)
Χαλασιά(χαλάω)=συμφορά,καταστροφή

Xarhakos-Dimitra Galani version in regular majore/minore((Listen))
Didn't I tell you my calamity-girl not to go to foreign lands?...I fear of losing you...I miss you so much...Come back again,don't be late...
(Δε στο 'πα χαλασιά μου
στα ξένα να μην πας, χαλασιά μου
)


Y.Γ.
1.Και η δική μας φουστανέλλα(παλιότερη συζήτηση) πριν το 1830 ήταν κι αυτή μακριά·τότε απέκτησε άλλο στυλ,την κόντυναν και επεξεργάστηκαν οι γερμανοί μόδιστροι του Οθωνα,προσθέντοντας και άλλα στοιχεία.*
2.Το κλαρίνο το κατασκεύασε o Γερμανός Johann Christoph Denner και το διέδωσαν στα βαλκάνια Γερμανοί και Τσιγγάνοι-Ρομ.*( όπως ο Μάκης Χριστοδουλόπουλος και ο Μάκης Μπέκος)
3.Οι πεντατονικές κλίμακες είναι πιο αρχαίες απ' τους γνωστούς αρχαίους λαούς των Βαλκανίων.Οι αρχαίοι Ελληνες κατέγραψαν μαθηματικά τέτοιες κλίμακες(Pythagoras) αλλά αυτές προϋπήρχαν.

Νεαντερτάλιος αυλός/Neandertahl flute:::::(Πεντατονική κλίμακα ηλικίας 40.000-80.000 ετών;Το αρχαιότερο μουσικό όργανο-φλάουτο απο κόκκαλο αρκούδας βρέθηκε στη Σλοβενία)

Έως τώρα επικρατούσε η πεποίθηση ότι ο σύγχρονος άνθρωπος (Homo sapiens sapiens) είναι άμεσος απόγονος του Homo Neanderthalensis. Ωστόσο, συγκριτικές μελέτες του DNA οστών νεαντερτάλιων και σύγχρονων ανθρώπων και η κλωνοποίηση του DNA των οστών από την κοιλάδα του Νεάντερ(Γερμανία), απέκλεισαν τη γενετική συγγένεια των δύο ειδών. Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, ένα ανθρώπινο κύμα Homo sapiens μετανάστευσε πριν από 100.000 χρόνια από την Αφρική και συνυπήρξε για κάποιο διάστημα με τους Nεαντερτάλιους, οι οποίοι σταδιακά εξαφανίστηκαν στην Ευρώπη 24,000 πριν. Σύμφωνα λοιπόν με τις κλιματολογικές αλλαγές που συντελέστηκαν κατά το τέλος της Πλειστόκαινου και τα ανθρωπολογικά δεδομένα, ο σύγχρονος άνθρωπος προήλθε από μια σχετικά πρόσφατη ομάδα ανθρωπιδών.(βικιπαίδεια)


4.Και επειδή γίνονται τώρα μικτοί γάμοι μεταξύ Ελλήνων και Αλβανών τα γλέντια στολίζονται και στις δύο γλώσσες με τραγούδια ελληνικά και αλβανικά *

Ετσι κυλάει ο πολιτισμός..Αντε στη υγειά του πανάρχαιου πεντατονικού Νεάντερταλ! .....:-)

2 comments:

Unknown said...

Τελικά, η τέχνη χαρίζει την αθανασία στον άνθρωπο του Νεάντερταλ; Να 'ναι ο μακρινός μας ξάδερφος, που δεν μπόρεσε να επιβιώσει, αυτός που μας μύησε στα μυστικά της μουσικής;

Υ.Γ. Αναρωτιόμουν ποιοι είχαν την έμπνευση να κάνουν τη φουστανέλα ...μίνι! Δηλαδή, η δόξα δεν ανήκει στην Mary Quant αλλά στους Βαυαρούς ράφτες;

Ecumene said...

1.Να μην ξεχνάμε τους αρχαίους
"Ευρωπαίους" Νεάντερταλ
που έδωσαν πολιτισμό
στους "Αφρικάνους" homo sapiens
και που μάλλον οι τελευταίοι
στάθηκαν αιτία εξαφάνισης
για τους πρώτους...

2.
:-)
Αρα το σωστό είναι:O Οθωνας καθιέρωσε ως εθνικό ένδυμα τη φουστανέλλα,αφού την τροποποίησε.
Αισθητικά προτιμώ τη βαυαρέζικη φουστανέλλα.
Οι Βαυαροί συνέχισαν
το εκπολιτιστικό έργο του Καποδίστρια.
Τότε έφεραν τις μουσικές μπάντες
τα ευρωπαϊκά(φράγκικα) πατελόνια
τη γερμανική ή αλλιώς κλασική μουσική,μετέτρεψαν την Αθήνα απο χωριό σε πρωτεύουσα,έφτιαξαν τον εθνικό κήπο,στόλισαν την πόλη με μνημεία και αγάλματα κ.α.

Μεγάλος σταθμός για την εξέλιξη της γυναικείας φορεσιάς υπήρξε στα νεότερα χρόνια ο ερχομός (1837) της πρώτης βασίλισσας της Ελλάδας, της Αμαλίας. Έξυπνη γυναίκα, κατάλαβε πως έπρεπε να πλησιάσει ενδυματολογικά τον παραξενοντυμένο λαό της. Δημιούργησε λοιπόν ένα ρομαντικό φαλκλορικό αυλικό ένδυμα που έμεινε στην ιστορία ως το εθνικό ελληνικό κοστούμι με την ονομασία «Αμαλία». Ένα φόρεμα στο βιεννέζικο στιλ της εποχής «Biedermeier» με μπούστο «καβαδιού» και πάνω του το νησιώτικο «ζιπούνι», βασιλικά κεντημένο. Το πατροπαράδοτο «φέσι» της παντρεμένης στο κεφάλι ή το «καλπάκι» της ανύπαντρης, με την προσθήκη του καθολικού μαύρου «βέλου» για την επίσκεψη στην εκκλησία. Τη φορεσιά αυτή τη φόρεσαν όλες οι αστές στα ελεύθερα κι ακόμα στα τουρκοκρατούμενα Βαλκάνια, μέχρι και το Βελιγράδι.
*

ΦΩΤΟ

Για να καθαρίσουμε την Ελλάδα / To clean-up Greece Site Meter