Friday, August 25, 2006

(Adonis,Arab poet)"Οι Αραβες θα εξαφανιστούν,όπως εξαφανίστηκαν oι Ελληνες"



Adunis(Ali Ahma Said)-wiki

(READ THE INTERVIEW aired on Dubai TV on March 11, 2006)

*click to WATCH THE ARABIC VIDEO with english titles

Οι Λέξεις αντιμετωπίζονται σήμερα σαν έγκλημα.Μέσα στην Ιστορία μας, κάτι παρόμοιο δεν έχει ξανασυμβεί,όταν λες μια λέξη είναι σαν να διαπράττεις έγκλημα.Οι Λέξεις και οι Απόψεις αντιμετωπίζονται σαν έγκλημα.Αυτό είναι αδιανόητο-Αληθεια λες,μπορεί να φυλακιστείς αν γράψεις ενα άρθρο.Στο Κοράνι λέγεται,οτι ο ίδιος ο Αλλάχ,άκουσε τον εχθρό του,τον Σατανά.Πιστευω οτι ο Θεός θα μπορούσε να τον καθαρίσει,όμως άκουσε την άρνηση του να τον υπακούσει.Λοιπόν,απαιτούμε και οι σημερινοί μουσουλμάνοι να ακούν την διαφορετική άποψη-Πώς βλέπεις το σχέδιο για δημοκρατία,τη Μεγάλη Μέση Ανατολή-Καταρχήν,είμαι αντίθετος σε οποιαδήποτε ξενη ανάμιξη στις αραβικές υποθέσεις.Aν οι Αραβες είναι τόσο ανεπίδεκτοι να γίνουν απο μόνοι τους δημοκρατικοί άνθρωποι,αυτό καμμία εξωτερική επέμβαση δεν μπορεί να το κατορθώσει.Αν θέλουμε να είμαστε δημοκράτες,ας το κάνουμε μόνοι μας.Ομως οι προϋποθέσεις για τη δημοκρατία δεν υπάρχουν στην αραβική κοινωνία και δεν μπορούν να υπάρξουν αν η θρησκεία δεν επανεξεταστεί σε ένα νέο και ξεκάθαρο δρόμο και αν δεν γίνει προσωπική,πνευματική εμπειρία,που πρέπει να έχει το σεβασμό μας.Απο την άλλη όλα τα θέματα που αφορούν πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα πρέπει να αφεθούν στο νόμο και στους ανθρώπους τους ίδιους να τα λύσουν-Πως βλέπεις τη δημοκρατία που έφερε στην Παλαιστίνη την Χαμάς στην εξουσία;-Την υποστηρίζω,όμως είμαι αντίθετος σε οποιοδήποτε κράτος θα ιδρυθεί με βάση την θρησκεία,ακόμα και αν γίνει απο την Χαμάς-Ακόμα και αν απελευθερώσουν την Παλαιστίνη;-Ναι γιατί τότε θα είμαι αναγκασμένος να αντιταχθώ σε αυτό το θρησκευτικό κράτος-Ποιοί είναι οι λόγοι που αναπτύσσονται και δοξολογούνται δικτατορίες στο όνομα του Παναραβισμού και άλλες φορές στο αίτημα να διώξουμε τους ξένους;η εξύμνηση τέτοιων καθεστώτων προέρχεται ακόμα και από την ελίτ των διανοουμένων,όπως φάνηκε στη δίκη του Σαντάμ,και απο τον απλό λαό-Αυτό το φαινόμενο είναι πολύ επικίνδυνο,και πιστεύω οτι έχει να κάνει με την έννοια της "μοναδικότητας",που αντανακλάται(με πολιτικούς όρους)στην έννοια του Ηρωα,του Σωτήρα,του Αρχηγού.Αυτή η αντίληψη προσφέρει μια αισθηση εσωτερικής ασφάλειας,σε ανθρωπους που φοβούνται την ελευθερία.Καποιοι άνθρωποι,ας το παραδεχτούμε,φοβούνται την ελευθερία-Γιατι είναι συνώνυμο με την αναρχία;-Οχι,να 'σαι ελεύθερος,είναι βαρύ φορτίο.Δεν είναι καθόλου ευκολος δρόμος.-Χρειάζεται ενα Αφεντικό-Οταν είσαι ελεύθερος πρέπει να αντιμετωπίσεις την πραγματικότητα,τον κόσμο στην ολότητα του,να ασχοληθείς με παγκόσμια προβλήματα.Ενώ όταν είμαστε σκλάβοι,μπορούμε να 'μαστε ευτυχείς και να μη μας καίγεται καρφί.Οπως ο Θεός μας λύνει όλα τα προβλήματα,το ίδιο κάνει και ο Δικτάτορας.Δεν καταλαβαίνω τί συμβαίνει στην Αραβική κοινωνία σήμερα.Δεν ξέρω πώς να το εξηγήσω παρα μόνο να πω αυτά:Οταν κοιτω τον αραβικο κόσμο,με όλες τις αναφορές του,τις ικανότητες των Αράβων ως άτομα ιδίως στο εξωτερικό,θα βρεις αναμεσα τους,φιλοσόφους,επιστημονες,μηχανικους,γιατρους.Με άλλα λόγια ο Αραβας ως ατομο δεν ειναι λιγοτερο εξυπνος απο τον Δυτικό.Μπορεί να ξεχωρίσει,αλλα μόνο έξω απο την χώρα του.Το πρόβλημα είναι η νοοτροπία και τα καθεστώτα. Αν συγκρίνω το τί κατορθώσαμε τον περασμένο αιώνα σε συγκριση με τι κατόρθωσαν άλλοι,πρεπει να ομολογήσω οτι βρισκόμαστε σε φαση υπο εξαφάνιση,με την έννοια οτι δεν έχουμε δημιουργική παρουσία στο σύγχρονο κόσμο-Είμαστε στο χείλος της εξαφάνισης ή εχουμε ήδη εξαφανιστει;εχουμε ήδη εξαφανιστει.Εχουμε την ποσότητα,τις μάζες του πληθυσμού,αλλα ο άνθρωπος εξαφανίζεται οταν πάψει να δημιουργεί,όταν χάσει την ικανότητα να αλλάζει τον κόσμο.Οι Μεγάλοι Πολιτισμοί,οι Σουμέριοι,οι Ελληνες,οι Φαραώ εξαφανίστηκαν.Το ξεκαθαρο σημαδι για την πορεία προς στην εξαφάνιση είναι οταν εμείς οι διανοούμενοι συνεχίζουμε να σκεφτόμαστε το περιεχόμενο της και να διαπιστώνουμε την αδυναμία πράξεων.Αυτή είναι η πραγματική πνευματική μας κρίση.Αντιμετωπίζουμε ενα καινουριο κόσμο,με ιδέες απαρχαιωμένες,είναι καιρός να αποχωρήσουμε απ' το παρελθον και να φτιάξουμε μια νέα αραβική ταυτότητα,ενα νέο πολιτισμό,μια άλλη αραβική κοινωνία.Φαντάσου τους Αραβες,χωρίς τα δυτικά επιτεύγματα.Τί θα μενε;το τζαμί,η εκκλησία και το εμπόριο βέβαια.Ας με συγχωρήσουν οι Μουσουλμανοι αλλα με την ερμηνεία που κάνουν στα θρησκευτικά κείμενα,είναι οι πρώτοι που θα καταστρεψουν το Ισλαμ,ενώ αυτοί που ασκούν κριτικοί,οι άπιστοι,οι καφίρ όπως τους λέμε είναι εκείνοι που αντιλαμβανονται το ζωντανό Ισλαμ,που θα μπορούσε να προσαρμοστεί στη ζωή.Αυτοί οι άπιστοι υπηρετούν το Ισλαμ καλύτερα απο τους πιστούς.

The Infidels serve Islam better than the fanatics


Arab Society, Does Not Understand the Meaning of Freedom
ANB TV (Lebanon) - 26/11/2006

81 comments:

  1. «Αυτο που συμβαίνει στον Λίβανο είναι ανήκουστο, ασύλληπτο», λέει στα «NEA» ο ποιητής Άδωνις. Πρόκειται για τον πιο προβεβλημένο ποιητή του αραβόφωνου κόσμου και κάθε χρόνο είναι υποψήφιος για το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Γεννημένος στη Συρία, έχει τόσο συριακή όσο και λιβανέζικη υπηκοότητα (τον περισσότερο καιρό πλέον ζει στο Παρίσι), έχοντας διδάξει για πολλά χρόνια Αραβική Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Βηρυτού.

    Οι απόψεις του τού έχουν στοιχίσει. Έχει φυλακισθεί στη Συρία για πολιτικούς λόγους, έχει υποστεί διώξεις και κάθε τόσο τον απειλούν με φετφά. Γιατί συνηθίζει να λέει φράσεις όπως «η μαντίλα δεν κρύβει απλώς το πρόσωπο, επιχειρεί να κρύψει και τον Λόγο».

    Τώρα όμως το πρόβλημα, επισημαίνει, είναι οι Ισραηλινοί. Και μιλώντας στα «NEA», κάνει αυστηρή κριτική σε τέσσερα σημεία.

    Ο Άδωνις λέει ότι με τη συμπεριφορά τους οι Ισραηλινοί περιθωριοποιούν και τους προοδευτικούς Άραβες διανοουμένους. «Όλοι εμείς που επιθυμούμε μία μη θρησκευτική κοινωνία, που ονειρευόμαστε την αδελφοσύνη, είμαστε αυτήν τη στιγμή εξαιρετικά στριμωγμένοι. Δεν μπορούμε ούτε να μιλήσουμε. Πόσο μάλλον να ασκήσουμε κριτική σε οργανώσεις όπως η Χεζμπολάχ. Δεν απομένει παρά να... γράφουμε ποίηση». Υποστηρίζει ότι «οι βόμβες σκοτώνουν, δεν λύνουν προβλήματα. Επιβάλλουν τη σιωπή, δεν φέρνουν αποδοχή»


    Το Ισλάμ έγινε ιδεολογία

    Ο ΑΔΩΝΙΣ ξεσπαθώνει κατά των γενικεύσεων. «Στα μάτια της Δύσης είμαστε όλοι τρομοκράτες. Όμως μόνο μια μικρή μειονότητα στον αραβικό κόσμο είναι τρομοκράτες. Αυτό που δεν γνωρίζει ο κόσμος, είναι ότι η πλειονότητα σε χώρες όπως η Συρία, ο Λίβανος, η Αίγυπτος, το Μαρόκο, είναι υπέρ του διαχωρισμού της θρησκείας από το κράτος. Ανεξαρτήτως εάν είναι θρήσκοι ή όχι, οι περισσότεροι Άραβες θεωρούν ότι η θρησκεία δεν μπορεί να είναι θεμέλιο του κράτους και ότι πρέπει να εξοβελιστεί από τους πολιτικούς θεσμούς.

    Είμαστε ακριβώς σε μια περίοδο ιστορικής σύγκρουσης στον αραβικό κόσμο και αυτά που γίνονται δεν βοηθούν. Υπάρχουν αυτοί που προσδοκούν ένα κράτος μη θρησκευτικό και υπάρχουν και οι φανατικοί ισλαμιστές. Αλλά το Ισλάμ σήμερα δεν είναι πια θρησκεία. Είναι πολιτική ιδεολογία και μάλιστα ρηχή. Την ενδιαφέρει το γράμμα του νόμου και δεν διαθέτει ούτε σκέψη ούτε κουλτούρα».

    ReplyDelete
  2. In Al Nakba’s,Palestinian Exodus 50th Anniversary,
    Adonis Denounces Arab Chauvinistic Voices

    ...Adonis’s implicit focus is on the Syrian Social Nationalist Party (SSNP), which he briefly joined in his youth........

    The Lebanese Civil War offers the best example of what Adonis is referring to. In today's Lebanon, those who attempt to study the war–its causes, consequences, and what can be done to avert its reoccurrence–risk a lot, the least of which is the accusation of opening past wounds. “The Lebanese-Lebanese war,” a term used by Adonis, witnessed “the collapse of basic foundations, values and slogans.” Since the architects of the racist thinking view the Lebanese civil war as the deed of the other, particularly the Jews, they have no problem in watching the war's players “washing their hands and embracing” with its conclusion. A war which claimed more than 150,000 lives becomes simply a “slight fault,” as if “ nothing had happened. No need for analysis or study, no questions that deepen consciousness...If individuals or institutions adopt a critical and reflective position toward Al Nakba , they stand accused merely for participating in criticism, and are accused even as in truth they reject Zionist ideology, refusing its ‘identity.' It is those who applied the ‘pressure' that confirm for the Arab-Jewish intellectuals that Zionism is the fate of every Jew: an inescapable fate!”



    >To Adonis, “ our Achilles'heel is not outside us as much as it is within us.” His concluding remarks pose a thought-provoking question: “What is the difference between the position of the Serbian militias which ostracize the Muslim and annihilate him for being Muslim, and this ‘position' which ostracizes the Jew for being Jewish?...Why are we then surprised, and consequently protest, when the Arab is ostracized by Western and racist official agencies merely for being Arab?”

    This essay appeared in Al Jadid, Vol. 4, no. 23 (Spring 1998)

    ReplyDelete
  3. "Some Arab poets are more popular than Adonis Mahmoud Darwish, the Palestinian poet, for instance but none are more admired. A pioneer of the prose poem, he has played a role in Arab modernism comparable to T. S. Eliot's in English-language poetry. The literary and cultural critic Edward Said calls him "today's most daring and provocative Arab poet." The poet Samuel Hazo, who translated Adonis's collection "The Pages of Day and Night," said, "There is Arabic poetry before Adonis, and there is Arabic poetry after Adonis."
    Experimental in style and prophetic in tone, Adonis's poetry combines the formal innovations of modernism with the mystical imagery of classical Arabic poetry. He has evoked the anguish of exile, the spiritual desolation of the Arab world, the intoxicating experiences of madness and erotic bliss, the existential dance of self and the other. But what defines his work, above all, is the force of creative destruction, which burns through everything he writes. "We will die if we do not create gods/We will die if we do not kill them," he once wrote, echoing his favorite poet, Nietzsche."
    Even someone as poorly read in Arabic literature as I (something I'm working on correcting) remembers how classes used to light up whenever we got to read an Adonis poem. But since this is a New York Times piece, there is of course discussion of repression, fixed elections, fundamentalism (all of which are themes the newspaper is incapable of not bringing up when talking about the Arab world, regardless of the topic) and an insistence that Adonis's secular views are "unpopular," which seems to contradict everything else they say about him.
    An Arab poet who dares to differ New York Times(requires registration.)
    Posted by moorishgirl at 10:31 AM

    ReplyDelete
  4. όντως χρειάζεται και να τους δημιουργούμε αλλά και να τους καταστρέφουμε τους θεούς μας συμμετέχοντας στον αιώνιο χορό του Σίβα, του μόνου θεού που δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε

    ReplyDelete
  5. Ως συνήθως! Αυτά που παρουσιάζεις έχουν ενδιαφέρον, ουσία και είναι πολυπρισματικά...
    Να πω την αλήθεια, η ίδια η ποίηση του Adonis (όσο μπορώ να την ξέρω από μεταφράσεις στα αγγλικά και τα γαλλικά) ποτέ δε μ' ενθουσίασε. Μάλλον "γλυκανάλατη" μου φαινόταν πάντα...
    Όμως, τον πολίτη Ali Ahmad Said, γνωρίζοντας τις διώξεις, τις οποίες έχει υποστεί, πάντα τον σεβόμουν, τον εκτιμούσα κι αισθανόμουν αλληλέγγυος μαζί του...

    Δές και τα πρόσφατα σχόλια μου για το Λίβανο, το Ιράκ και το Ισραήλ.

    ReplyDelete
  6. @markos-the-gnostic

    Με τον S i v a δεν τα βγαζουμε
    περα....αν μαλιστα δεν είμαστε καλοι χορευτες
    λεω να προτιμήσουμε
    τη λατρεία του Α Δ Ω Ν Η...
    εχει και θάνατο και άνοιξη
    και έρωτα και ανάσταση...

    :)


    @Dim. Stefosis
    Mπορεί να φταίει και η μεταφραση....


    Said uses traditional Arab poetic styles to express modern views. Said proposes that poetry has two components -- song and function. A poet must be judged by the causes that he champions. The poet has two sides - the "I" and the "other". The poet must represent the group.

    After a trip to New York in 1971, Said wrote the poem, "The Funeral of New York" which opens:

    Picture the earth as a pear
    or breast.
    Between such fruits and death
    survives an engineering trick:
    New York,
    Call it a city on four legs
    heading for murder
    while the drowned already moan
    in the distance.
    New York is a woman
    holding, according to history,
    a rag called liberty with one hand
    and strangling the earth with the other.


    Said was considered to be a candidate for the 2005 Nobel Prize in Literature, but the award went to British playwright Harold Pinter. Many of Said's supporters were critical of that choice

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ali_Ahmad_Said

    ReplyDelete
  7. Δε μπορώ να καταλάβω γιατί τέτοια αγάπη με τους Άραβες. Αυτοί δεν είχαν προσπαθήσει να μας πάρουν την Κωνσταντινούπολη μέσα από τα χέρια αλλά τους ρίξαμε νεροφωτιές και το βαλαν στα πόδια; Μπας και η Κρήτη είναι ακόμα υπό Αραβική κατοχή και δεν το πήρα χαμπάρι;

    ReplyDelete
  8. @BadlyDrawnBoy

    Σημερα του Αγίου Τίτου.....
    να σου πω.....
    να σε ρωτησω...
    δεν ηταν καλυτερα
    να παρουνε την πόλη
    οι γι Αραβες απο τσι Μογγόλοι;....


    Φτού!...με ξεφανέρωσες
    πως εχω και αραβικο αιμα....

    Μαρτυριάρη.....

    Ευχομαι να δεις στο ονειρο σου
    τον Καζαντζακη τον εκ πατρός
    Αραβάκη........................
    :)

    Aκου Μακεδών
    Εορδαίας γεννημα....

    H Ποιηση του Αδωνη
    ειναι προφορική
    και δεν γνωρίζουμε
    και τα κριτηρια
    που εχουν στον Αραβικό κόσμο
    για το τί είναι καλο ποιημα..

    @ΞΕΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΑΝ ΕΧΕΙ

    ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΙ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ;;


    .................................



    ADAM

    Choking quietly
    with pain,
    Adam whispered to me,
    "I am not the father
    of the world.
    I had
    no glimpse of paradise.
    Take me to God."


    Adonis has a thing for voices. As with many of his writings, he employs human characters to voice out his thoughts and ideas. The words of this poem are not just written on the page, they're spoken aloud. We both read and listen at the same time. This poetic tactic, if you will, accentuates his writing. The voices add depth to the written word, providing us with something that is almost tangible. The spoken words seem more believable, more human. Adonis has mastered this art of putting onto page what is spoken between people.

    ReplyDelete

  9. DIALOGUE

    Who are you? Whom do you choose, 0, Mihyar?
    Wherever you go, there is God or Satan's abyss
    an abyss coming, an abyss going.
    And the world is choice.
    I choose neither God nor Satan.
    Each is a wall.
    Each closes my eyes.
    Why replace one wall by another,
    when my perplexity is the perplexity of the
    light-giving,
    The perplexity of the all-knowing?




    .....I don't know of any ancient Arab poet who created a persona through which he expressed his thought and preoccupations and visions, although we can find an equivalent in our traditional prose: Kelila and Dimna by I bn al-Muqaffa', for example.
    So, doubtless, in my creating the persona of Mihyar the Damascene I was influenced by Western models: Nietsche's Zarathustra, Goethe's Faust and Lauteramont's Maldoror.
    There are some Arab critics who confuse Mihyar the Damascene with the poet Mihyar al-Dailami, but they share only the name Mihyar; otherwise they bear no relationship to each other, none whatever.

    ReplyDelete
  10. .......
    Song to Counter-Time.........

    If I dared, I'd say:
    the planets, heaven and its genealogy
    men and their language as ordain( are floating corpses.

    If I dared, I'd inquire:

    who is, now, being tried by fire?
    What does he insinuate, what does
    relate? has he confessed? and was? He was?

    If I dared, I'd chant
    for the cities crashing into ashes and blood, and to the devouring n
    I'd declare:

    It is this time's
    article of faith, that earth should breed
    inside a corpse, and a god be suspended
    as a sort of charm above
    its arches, by crime.


    There are many East's in the East
    And many West's in the West

    ReplyDelete
  11. E L E G Y
    I N
    E X I L E




    Phoenix,
    when the flames enfolded you,
    what pen were you holding?
    What feathers sprouted
    when your old ones burned?
    Buried in your own ashes,
    what world did you confront,
    what robe did you done,
    what color did you choose?

    Tell me.
    Tell me what silence follows
    the final silence
    spun from the very fall of the sun?
    What is it, phoenix?
    Give me a word,
    a sign.

    Your banishment and mine
    are one.
    Your banishment and mine
    and the banishment of heroes
    are one.
    Your banishment and mine
    and the banishment of heroes
    and the banishment of love and glory
    are one.

    What is it we love or fear
    but shadows of ourselves?
    When I recall your suffering,
    my phoenix,
    I forget my own.
    No mother held you
    when you left
    until you burned for breath.
    No father blessed your exile
    in his heart
    before you saw it born
    in flame with each horizon.
    I've left.
    I've left my mother.
    I've left my mother
    on a mat of straw
    to grieve my going.
    Astray, I swallow dust.
    I, who learned love
    from my father's eyes,
    have left my father's house
    to be the prodigal.

    I am a hunted bird.
    I steal my bread.
    All I see is desolation.
    Pursued by falcons,
    my small wings lose their feathers,
    feather by feather.

    "They say my song is strange
    because it has no echo.
    They say my song is strange
    because I never dreamed
    myself awake on silks.
    They say I disbelieved the prophesies,
    and it was true,
    and it is still and always true."

    My phoenix,
    I learn with you
    the banishment that murders me
    in ruins and the sheerest voids.
    I break from jail
    to seek the man I keep becoming.
    I leave the gait ajar,
    the chain empty,
    and the darkness of my cell
    devours me like eyes in shadow.

    Though banished,
    I love all those who banish me,
    who crowned my brow with chains
    and waited to betray me.
    I see my childhood
    like an isolated Baalbek
    with its longing pillars,
    and I burn.
    Horizon by horizon,
    I am born to the chants of the sun.

    My new wings grow
    like yours, my phoenix.
    Phoenix, we are born for death,
    and death in life
    deserves its springs and harvests,
    its rivering Jesus,
    its passion with the vineyard
    and the mount.
    But it is not all solitude
    and echoes from the grave.

    Phoenix, I remember one
    who perished on a cross-
    extinguished.
    He burned in pools of cherry
    like fire within fire-
    extinguished.
    Yet from the dark of the ashes
    he glows.

    His wings are numbered
    with the flowers of our land,
    with all the days of all the years,
    with pebbles and the merest stones.
    Like you, my phoenix,
    he survived our hunger,
    and his mercy feeds us.

    Dying with his wings outspread,
    he gathered all who buried
    him in ashes
    and became, like you,
    the spring and fire of our agony.

    Go now, my sweet bird,
    show me the road I'll follow.



    Take me to God>

    ReplyDelete
  12. a Lebanese court found Marcel Khalife innocent of blasphemy...


    ...At a protest in Paris, Adonis, perhaps the best-known figure of contemporary Arab poetry, placed responsibility for the prosecution on Arab leaders "who preach the abolition of freedoms to protect and support their transient political and religious authorities — choking minds to support dying theories." He continued, stating that "those who interpret and present religion often use it to fashion a human in perpetual chains in spite of the fact that religion, in its original meaning, was founded to benefit mankind. They have succeeded in making religion man's enemy in the realms of speculation and inquiry"....

    In his defense of Khalife, Adonis, who remains invested in a positive vision of religion, approached but failed to enunciate the link between religious and state authority. When Bakunin in God and the State railed against "the collective and historical insanity which calls itself religion," he argued that its eternal mirage enabled governing classes to manipulate civil society, acquire social power, and accumulate wealth. Claims of religious morality are, at bottom, no more than claims over secular power.....


    In his statement from the courthouse steps, Khalife spoke words of accomodation. "The accusation against me stems merely from relating passionately to a Koranic verse which opened my soul to vast horizons in ways no other text is capable of doing. I stand accused because I believed that the spirit of religion is more broad and tolerant than the interpretations by those who appoint themselves as guardians of our faith and morality. I also believed that inquisition courts were things of the past."...

    Khalife and Adonis are bound for disappointment. Sometimes in an understandable desire to appreciate spiritual qualities, we forget that no social progress ever arrived without blasphemy, heresy and apostasy. To pretend that frauds of religion are truth would be hypocrisy.

    ReplyDelete
  13. That is blazin!

    ReplyDelete
  14. Wellcome Sheik Benjamin Barber

    blazing...yeah...

    He said

    First of all, I oppose any external intervention in Arab affairs. If the Arabs are so inept that they cannot be democratic by themselves, they can never be democratic through the intervention of others.


    Conclusion:
    The Arabs don't get the Democracy Lessons........
    So, the Teacher may think to quit and
    return to sweet home..........

    :)

    I mean it s difficult to be a Culture-teacher…nowadays….

    ReplyDelete
  15. Καλως όρισες αδερφέ μου...


    Toυς αρχαίους εννοεί ο ποιητής....

    Οταν λενε Greek εννοούν
    στο εξωτερικό τους
    αρχαίους,τους νεους
    δεν τους ξερουν καλα...

    ReplyDelete
  16. Tωρα που ξανάκουσα το video
    για

    Y u n a n
    λέει,δεν είπε για
    R u m

    ReplyDelete
  17. Καποτε ενας κυβερνητικος ειχε δηλωσει για καποιο πολεμο : "το κακο ειναι οτι σε λιγες εβδομαδες απο την τελευταια βομβα ολοι θα το εχοθμε ξεχασει"

    Γιατι ρε γαμωτο

    ReplyDelete
  18. Ergotelina, que saudades! Vem visitar-me! O teu blogue continua vibrante. Quero muito aprender o teu grego. Prometeste ensinar-mo.

    Beijo

    Joaquim

    ReplyDelete
  19. thats a very powerful message..

    very controversial and thought provoking..

    i think the entire region is suffering from this stagnation..

    and equally.. will benefit from a genuine revival..

    i wrote a poem about it once as a kid called candle versus paint brush..

    wishing peace to us all..

    lirun
    telaviv
    www.emspeace.blogspot.com
    lets be painters

    ReplyDelete
  20. I don't think people "in the know" would ever suggest the Arabs are "inept" - those are the meanderings of a frustrated mind...the potential is there, the intelligence is there among many, but there is too much illiteracy (but this can be easily fixed if the priorities changed...), and there is poverty (again...priorities, priorities...), and there has never been Arab unity...and there is a greater divide between the rich and the poor than in the west...and, and, and...but the Arabs are not "inept"

    US *really* wants *democracy* in the ME? yeah, who believes that... "But then the disenfranchised radical muslims may grab power, oh no!"...why is US not pushing for "democracy" in Egypt, Jordan, Kuwait, Saudi Arabia, etc...

    ReplyDelete
  21. Καλημέρα!
    Πόσο μπορεί να επηρεάσει ο λόγος τών ποιητών σε καιρό πολέμου...

    Όπως πάντα, μάς... κακομαθαίνεις με τόσες παραπομπές!

    ReplyDelete
  22. hey,

    My minute right is worth $100. I'm packing for home and it is anything but smooth.

    Anyway and a quick answer, I don't know this guy before now, however, I wish to point out few things about his video:

    1) WRONG ABOUT EVERYTHING RELATED TO ARABS AND ISLAM.
    2) He is not driven by hate and prejudice like Dr. Wafa Sultan.
    3) I myself is living proof that he is wrong all the way.

    Last, about this organization called MARMI or whatever, it is sponsored by Israel solely to present and stereotyps Arab and Muslims in a way that service Israel's umtlimate goal. Domination over the entire of the middle east (and that's their promised land by the way) from Nile river in Eygept to Iraq.

    I'm very busy to reply to him fully, many basic things in Islam proves many things he mentioned is wrong. Plus, Arabs are the ones who speak Arabic and that will never go away. The Quran is Arabic.

    In anycase, as for democracy, believe it or not, prophet Mohammad was odered to conslut others in seriuos matters and gave full right and safety for all to talk and argue with him. Even some very violent approaches from certain people, he was still listening and careful in giving out the best response to the questions and counter views of others.

    Last, he doesn't know s**t about Islam for him to speak about it like this. Islam ruling was and must be based on 'Shura' or concil, with which representatives are gather to select the leader. Also, shura is always conducted for serious matters.

    Islam is not just a personal thing to be kept for someone's perosnal life, rather, it is a global and comprehensive systems within which individuals enjoy many freedoms that current governments in the Arab and muslim world do not give to their citizens.

    There isn't any country in the Muslim world, and as far as I know, that gives the citizens freedoms granted by the religion itself.

    As for speaking outloud and to the public, Islam prohibits (as far as I know) public slander and hate driven opinions. Also, the Islamic ruling doesn't allow any kind of violence and insecurity spreading. So, if some group wants to ignite the differences within a society ruled by the Islamic law, then those responsible will persecuted as threat to social securith and harmony.

    Basically, all that racist crap that comes out the American media that stereotype a certain group of people in a certain way, is prohibited. So, when the media was stereotyping blacks as criminals, the Islamic government would monitor and not allow such thing to happen. When the American media covers a story of a crime, the Islamic media will not allow the spread of fear as this will hinder the public and social stability. Also, Islamic ruling does not allow magnifying anything for any purpose. Why? Because it is injustice for the minorities to be stereotyped. It is unjustice for the public to gain unnecessary fear. It is unjustice for the children to grow up watching and playing violence.

    Islam has come to serve justice to God (to worship him as the only God) and to serve justice to makind (to lift oppression from one another).

    Islam is peace for you and me.

    No hate, no fear, no greed,

    Basem
    PS: The vast portion of Muslims don't really know what they have. The west figured it out, and since the early days, Islam is under attack by ALL unjust rulers who's special interest is ruled out with Islam. Islam is bitter enemy for injustice and oppression. It is a dream come true for all people around the world. You guys have no idea how beatiful it is.

    ReplyDelete
  23. Ο Αδωνίς έχει μεταφραστεί στα ελληνικά- νομίζω απο τις εκδόσεις «Ελλξηνικά Γράμματα». Οσο για τη θρησκεία, είναι ιδεολογία (ήταν... εξ απ ανέκαθεν που λένε) δεν έγινε τώρα.

    ReplyDelete
  24. @Ektwras

    Mα δε θα τον ξεχασουμε....
    προμηνύεται ρεβανς....
    και οι δυο πλευρες
    καιροσκοπούν...

    Άλλος ένας πόλεμος «τελείωσε». Για άλλη μια φορά επιβλήθηκε η ειρήνη. Άλλη μια φορά επικράτησε το δίκαιο, το καλό. Τι είναι όμως όλα αυτά; Τι είναι όμως η ειρήνη; Είναι το μεσοδιάστημα δύο πολέμων; Είναι απλώς η περίοδος εκείνη που οι αντιμαχόμενες πλευρές εξοπλίζονται και προετοιμάζονται για τον επόμενο πόλεμο; Πολλές φορές δε χρησιμοποιούμε καν τον όρο ειρήνη, αλλά αυτόν του ψυχρού πολέμου.

    Στον Αυγουστο του 2006(wordsattack.blogspot.com)

    ReplyDelete
  25. @Joshua
    virei visitar-te...
    nós aprenderemos muito mais
    em grego...

    Veja o vídeo no alto do post
    http://www.memritv.org/search.asp?ACT=S9&P1=1076#

    Leia alguns poemas de Adonis
    em Portugês

    ReplyDelete
  26. @Lirun

    )There are Arabs to talk with..

    )"Candle versus Paint brush"

    I 'd like to see the poem posted...
    :)

    @Dodos
    Eλα ντε..ποιους επηρεάζουν
    οι ποιητες εν καιρώ πολέμου;;...


    Οπως ειπε και ο ίδιος...

    Δεν μπορούμε ούτε να μιλήσουμε. Πόσο μάλλον να ασκήσουμε κριτική σε οργανώσεις όπως η Χεζμπολάχ. Δεν απομένει παρά να... γράφουμε ποίηση»....

    ReplyDelete
  27. @NoFearNoHateNoGreed

    Adunis(Ali Ahmad Said Asbar)
    is against Political Islam
    and insists on

    Seperation between muslim religion and the state.Do you think that has chances to be accepted by the majority of the arab people?

    ReplyDelete
  28. @NoFearNoHateNoGreed

    Have a nice Travel
    Say your opinion
    at your ease
    the time you ll come home...
    :)


    "Baath Party"is supposed to be a proponent of secularism...

    What is the Syrian Government's Religion Policy?(Discussion)

    ReplyDelete
  29. κάνε το άρθρο και στείλτο στα Αγγλικά, αλλιώς θα το κάνω εγώ!!! ;)

    ReplyDelete
  30. Ovi here the interview in english





    @FreeCyprus
    said
    illiteracy (but this can be easily fixed if the priorities changed....


    On That also insists Adonis...
    the priorities...
    to change....
    He wonders why the Arabs
    have not achieved the rank
    of West Civilization..

    He said if the arabs are inept
    to be democracized by themselves...
    then nobody outside can fix that..

    He is an old man(75),
    has been jailed
    knows better than us...
    and the arabs of opposite view to him know,too
    ..
    if he tells true
    or tells lies...

    I think he loves Arabs...
    but the problem is that
    he is secular...
    He criticized Isreali Lebanon War policy... saying..
    The War benefit the fanatics
    of all sides...


    @Us wants a Democracy with
    seperation between religion
    and state.....
    They will also try to spread
    "democracy lessons" to other
    muslim countries....

    but what is the context of that Democracy?
    ....Only Condoleeza can answer...
    :)

    P.S
    Many secular leaders in the muslim world have also fear of radical muslims grabbing power....
    Not only the US..
    If Us were extinct...
    then that would continue to be
    a problem among the arab people..

    ReplyDelete
  31. @advocatus diaboli

    Eυχαριστώ για την πληροφορία
    να σαι καλα...



    AΔΩNHΣ: Oι αναλογίες και οι αρχές. Eκ. Eλληνικά Γράμματα δίγλωσσο - εισαγωγή, μετάφραση Eλένη Kονδύλη - Mπασούκου, σελ. 245.

    O Aλί 13 χρόνων ξυπόλυτος αγρότης ―γεννήθηκε στο χωριό της Λαοδικίας στη Συρία το 1930, ούτε χρόνος ούτε χρήμα για σχολείο, διαβάζει μόνος, αποστηθίζει ποίηση, χωρία απ' το Kοράνι, ό,τι άλλο μπορεί.
    .... το δέντρο αυτό
    δεν έπαψε να 'ναι καταπώς ήμουν, στ' άγουρα χρόνια
    οι δρόμοι μπρος του είναι βιβλίο
    κι εικόνες είναι τα χωράφια.
    Έμαθε ότι ο πρώτος Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Συρίας θα περνούσε από τη Λαοδικία.
    ― «Πατέρα θα μάθω καλά μια κασίντα (μορφή αραβικής ποίησης) και θα την απαγγείλω στον Πρόεδρο και 'κεινος θα με ρωτήσει:
    «Tι δώρο θέλεις να σου κάνω;» κι εγώ θα του πω:
    «Nα πάω σχολείο», «παιδί μου είσαι τρελός», «κάνε ό,τι θέλεις». Όμως ο αστυνόμος δε χώνευε τον πατέρα και δεν αφήνει το μικρό να πλησιάσει τον Πρόεδρο.
    Tον Aλί όμως καμιά δύναμη δεν τον σταματά, τρέχει λίγα χιλιόμετρα και σ' ένα αφύλαχτο μέρος πλησιάζει ο ξυπόλυτος άρχοντας και αγέρωχα απαγγέλλει ποίηση.
    ― Tι δώρο θέλεις να σου κάνω...;
    Σε τέσσερα χρόνια καλύφθηκε η κατώτερη και μέση εκπαίδευση. Oι κασίντες τώρα είναι δικές του κανείς όμως δε δεχόταν να τις δημοσιεύσει και τότε στα 17 του χρόνια, 1947, υιοθετεί το ψευδώνυμο AΔΩNHΣ (Άδωνης θεός της αναγέννησης) και βλέπει το φως της δημοσιότητας. Σπούδασε φιλολογία και φιλοσοφία και γνώρισε τη σύντροφο της ζωής του Xάλιντα.
    H αρχή του έρωτα
    Διάβασαν τις πληγές οι εραστές/τις πληγές γράψαμε
    με μορφή αλλιώτικου χρόνου, και ζωγραφίσαμε
    την παρούσα στιγμή μας:
    πρόσωπό μου το απόβραδο, ματόκλαδά σου η αυγή...

    Aνάμεσα στον Άδωνη και στον Aλί ξέσπασε πόλεμος ότι έφτασε η ώρα της στρατιωτικής του θητείας, ενάντια σε κάθε μορφή ελευθερίας, από τη φτώχεια ως τη λογοκρισία, ο Άδωνης κρίθηκε ένοχος φυλακίστηκε για την επαναστατική του δραστηριότητα. Έτσι πολιτογραφήθηκε Λιβανέζος..........

    Tαξιδεύει σ' όλες τις χώρες «Tα ταξίδια με θρέφουν».
    Tο βλέμμα του έχει το ταλέντο να καταγραφεί το καινούργιο, το παρθένο. O Άδωνης είναι σοφός, έχει μείνει παιδί.


    H ιστορία ιδού: σωρός ερείπια
    κι ο κόσμος αίμα που πήζει, και οι μέρες τάφοι.
    Aπό ποιο διάστημα,
    ποια μονοπάτια ξεπήδησαν οι μέρες:
    Tα παιδιά άκουσαν τη φωτιά να ρωτά και κοιμήθηκαν.
    το σώμα τους βιβλίο από φλόγες
    και πρόσωπό τους η ειρήνη.


    Γι' αυτό είναι γνωστός παγκοσμίως και μεταφρασμένος σχεδόν σ' όλες τις γλώσσες, χωρίς πίσω του καμιά κρατική μηχανή και πέραν των Πανεπιστημίων ή άλλων ιδρυμάτων του πολιτισμού, κανένα στήριγμα, αρνείται κάθε πεπατημένη. Aυτά τα λίγα απ' τον πρόλογο της Eλένης Kονδύλη - Mπασούκου που έχει γράψει και την «εισαγωγή στη λογοτεχνία των Aράβων» Eλληνική Γράμματα σελ. 516.

    από τη συνέντευξη στο Θανάση Λάλα.
    «H μοναδική πατρίδα που έχει ένας ποιητής είναι η γλώσσα του...
    • O θάνατος υπάρχει συνεχώς, είναι μια διαρκής παρουσία στη ζωή μας.
    • Eπειδή ζούμε μόνο μια φορά γι' αυτό η ζωή είναι τόσο πολύτιμη. Kαι γι' αυτό πρέπει να τη ζούμε. Δυστυχώς οι περισσότεροι άνθρωποι δεν τη ζουν. Zουν το θάνατό τους, τον πόνο του, το παρελθόν τους. Tην αληθινή ζωή δεν τη ζουν.
    • O άνθρωπος χωρίς επιλογές δεν υπάρχει. Γίνεται μηχανή ή μάλλον σκιά των πραγμάτων.
    • «ή θα είσαι με το μέρος μου ή θα είσαι εναντίον μου». Kάτι το οποίο κατά τη γνώμη μου κατέστρεψε την κοινωνία.
    • Διότι ποτέ ως σήμερα δεν υπήρξε φορά που η επανάσταση αφού υπερίσχυσε και έγινε καθεστώς, να μην πεθάνει. Aυτό που ζει αντίθετα είναι η εξουσία. Oπότε η επανάσταση γίνεται απλώς το μέσον για να κερδίσει κάποιος την εξουσία.
    • Kάθε άνθρωπος ο οποίος σκεπτόμενος ανοίγει καινούργιες προοπτικές είναι αριστερός.
    • Στο όνομα του Θεού σήμερα οι άνθρωποι σκοτώνουν.
    • Προτού επικρατήσει ο μονοθεϊσμός, ο Θεός ήταν φίλος του ανθρώπου, ήταν σύντροφος, ήταν κομμάτι από τη ζωή του.
    • H ποίηση είναι ένας τρόπος να προσεγγίζουμε τον κόσμο. Aυτή η προσέγγιση δε γίνεται μόνο με λέξεις. Mπορεί να γίνει με χρώματα, με ήχους, δια μέσου της μουσικής ή ακόμη και της φιλοσοφίας.
    Πού να χωρέσει ένας Όλυμπος σ' ένα κειμενάκι από μια φθαρμένη πένα που μόνο αγάπη έχει.

    NIKOΣ KIOYPANHΣ

    (Aφιερωμένο στην Eλισάβετ Aναγνώστου)

    ΧΙΑΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΑΛΗΘΕΙΑ"

    ReplyDelete
  32. «Οι σφαίρες πέφτανε βροχή / και τα παιδιά γίνονταν θραύσματα ή σημαίες /... ιδού εδώ τα σώματα των πυρπολημένων, / των σφαγιασμένων, / των σκοτωμένων για χάρη της ελευθερίας / ηλιακές κηλίδες / και οι λέξεις, τώρα οι λέξεις όλες, / κατέληξαν αραβικές».

    Στη Γαλλία ο Αδωνης θα αποκτήσει και γαλλικό διαβατήριο, παραμένοντας όμως πάντα «άραβας ποιητής» ή «ποιητής της αραβικής γλώσσας». «Αυτός ο διαχωρισμός με ενοχλεί λίγο» αναφέρει στη συζήτησή μας. «Επιμένοντας στον όρο "αραβική ποίηση" είναι σαν να μη δεχόμαστε ότι αυτή η ποίηση είναι μέρος του κόσμου. Είναι σαν να ανήκω σε έναν άλλον κόσμο.Για τον γάλλο ή τον άγγλο ποιητή θα πουν όλοι ότι είναι παγκόσμιος ποιητής. Στον Αραβα αρνούνται τη διεθνή κληρονομιά, που είναι πέρα από τις γλώσσες και τις παραδόσεις»....

    Ο ποιητής κατά τον Αδωνη «είναι προφήτης, βλέπει αυτά τα οποία οι άλλοι δεν μπορούν να δουν. Είναι επίσης παιδί που δίνει ένα καινούργιο πρόσωπο στον κόσμο». Συχνά αναζητεί το παιδικό βλέμμα και αναπολεί τη δική του παιδικότητα. Στο ποίημα που κλείνει τον τόμο H αρχή του λόγου γράφει: «Το παιδί που ήμουν κάποτε, ήρθε σε εμένα / μια φορά, / με πρόσωπο αλλόκοτο. / Δεν μίλησε διόλου. Περπατήσαμε / ατενίζοντας ο ένας προς τον άλλο με σιωπή. Τα βήματά μας / ποτάμι που κυλάει παράξενα. / Οι ρίζες μάς ένωσαν, στο όνομα των φύλλων που στροβιλίζει το αγέρι, / Επειτα χωρίσαμε, / δάσος που το γράφει η γη και το αφηγούνται οι εποχές. / Ω, παιδί, που ήμουν κάποτε, βγες μπροστά / Τι είναι αυτό που μας ενώνει, τώρα, και τι θα λέμε;». H ποίηση είναι για τον Αδωνη μια συνεχής κίνηση και εξαιτίας αυτού ο ποιητής είναι πάντα εξόριστος: «Δεν είναι εξόριστος μόνο από τον κόσμο του αλλά και από την ίδια τη γλώσσα, που δεν παραμένει η ίδια. H γλώσσα είναι ένα συνεχές ταξίδι και το ταξίδι αυτό είναι μια σειρά εξορίες. Αυτές οι εξορίες συνθέτουν την ύπαρξη του ποιητή».


    «Το πιο αληθινό απ' αυτό που είσαι αναστατώνει το διάστημα» γράφει ο Αδωνης στην Αρχή της ποίησης, σε μια ενότητα 37 ποιημάτων τα οποία έχουν ως πρώτη λέξη στον τίτλο «άουαλ», που σημαίνει αρχή, πρωταρχικό, αρχικό.
    συνάντηση....
    Ο ποιητής και ο προφήτης
    Οι αθηναϊκές ημέρες του τολμηρότερου και προκλητικότερου άραβα λυρικού δημιουργού -ΛΩΡΗ KEZA-Bημα-

    ReplyDelete
  33. @Άβελ

    Δεν βρηκα και site
    του ποιητη να διαμαρτυρηθούμε
    να τον ρωτήσουμε τί εννοεί..

    παντως αλλο ράτσα και αλλο γλώσσα...
    Πολλοί μιλήσανε ανα τους αιώνες
    Ελληνικά,που αρχικά δεν ήταν Ελληνες..


    Και για τους Κοπτες
    που αντιπροσωπεύουν 10%
    7 εκατομμύρια
    των Αιγυπτίων

    Coptic is the last phase of ancient Egyptian

    ReplyDelete
  34. Αλλάχ Ουακμπαααααααααααρ.
    Εξερετικά ενδιαφέρν το τύπωσα να το μελετήσω .

    ReplyDelete
  35. "H μοναδική πατρίδα που έχει ένας ποιητής είναι η γλώσσα του..."
    Αντίρρηση, κανείς;

    ReplyDelete
  36. Hello Ergotelina!
    Sou grande apreciadora de poesia, tenho uma pequena biblioteca de autores, na sua maioria portugueses,espanhóis e brasileiros, e outros como Rimbaud,Poe,Whitman...

    Poesia árabe (ou do Oriente) apenas poemas traduzidos,e a maioria das vezes não sei nada sobre os seus autores e o contexto em que escreveram o que limita o meu entendimento da sua poesia.

    Um exemplo:

    Bem cedo o Destino nos fustiga...
    e para trás rastos vão ficando.
    esconjuro-te!deixa que te diga:
    não chores por sombras, tudo é ilusão.
    ai de quem com quimeras vai sonhando
    entre as garras e os dentes do leão!
    que a vida não te iluda e entorpeça já,
    para a vigília são os teus olhos feitos.
    ó noite, que do teu ócio nos afaste Alá,
    e dos que ao teu feitiço estão sujeitos!
    teu prazer engana,víbora escondida
    detrás da flor: morde quem a quer colher.
    quanta geração foi de Alá querida!
    o que ficou?-poderá a memória responder?
    quem pode a menor coisa pretender,
    e talentoso ou bom, deveras,ser?
    quem pode dar recompensa ou castigar?
    quem põe fim ao sopro da desgraça?
    quem é que a Danação pode afastar
    ou a tragédia que o Destino traça?
    Ó vã generosidade, ó vão valor!
    quem me defenderá do opressor
    -calamidade em noite sem aurora-
    quem?se já não há regra a respeitar
    e o que resta é um silêncio imposto?
    quem é que apagará o amargo gosto
    que nunca ninguém pode apagar?

    IBN 'ABDUN(?-1135)
    O meu coração é Árabe
    (tradução de Adalberto Alves)


    Nas minhas colaborações tenho critérios e a nacionalidade não é um deles. São essencialmente pessoas com quem mantenho longo contacto e de cujo trabalho gosto.

    Um bom Domingo para ti!

    ReplyDelete
  37. Hi,

    I quickly replied to _ecevit_, please understand that I won't be able to post anything for few days.

    Thanks for covering my back, I appreciated.

    Regards,

    Basem

    ReplyDelete
  38. @SykoFantiS_Bastoyni

    Kαλως ορίσετε Masaba Emenegia Mabuto και απο τα μερη μας....

    @Dodos

    "H μοναδική πατρίδα που έχει ένας ποιητής είναι η γλώσσα του..."

    Δηλαδή ο Αδωνις που
    γραφει στα αραβικά και στα γαλλικα....Εχει δυο πατρίδες...
    :)

    @belinha

    Obrigado para a poesia andalusian árabe....

    Adonis (Síria, 1930), pseudônimo de Ali Ahmad Said Isbir, é um dos renovadores da poesia árabe contemporânea.

    Como se amante audacioso
    juvenil de paixão audaz
    ergue o Alandalus profundo
    ergue-o para o Mundo — esse novo santuário
    todo espaço em seu nome é livro
    e todo vento em seu nome é hino.

    ReplyDelete
  39. @One-eyed PeaceMan said...

    Better to encourage your muslim and arab friends/family to contribute more to the world and civilization.....



    ...."Haste makes waste"

    You did not even read what i 've
    posted.....


    You d better watch the
    non-friendly to Islam video
    at the top of my post

    ReplyDelete
  40. "Mais, diríamos que o islão fundamentalista detesta tudo o que é criatividade no domínio das artes: nada de pintura, de escultura, de poesia."

    Thanks for the link.I usual buy Publico Newspaper but I stopped some monts ago.Very interesting interview.He dares to speak his view on both sides of the world.I like the poems you have on comments.Probabbly I'm going to search for some more.

    ReplyDelete
  41. Παναγια μ....
    εσυ το εβαλες σκοπο να κανεις επανασταση βρε παιδι!

    ReplyDelete
  42. ..δεν έχω ούτε το ένα εκατομμυριοστό των γνώσεών σου και μου αρέσει πολύ να έρχομαι εδώ να ξεστραβώνομαι... καλημέρα!

    ReplyDelete
  43. Kalimera, Ergotelina. Fui ao link do poeta Adonis e gostei da sua poesia, a evocação dos espaços físicos e da aridez, dos odores, foi uma boa viagem mental para mim.

    A música é de Enya, uma cantora irlandesa, acho, que interpreta uma música gaélica tradicionalista, recuperando alguns traços celtas.

    Quanto aos marranos, sabe-se que eram judeus secretamente, muito ricos e empreendedores, mas cristãos exteriores e sociais. Espanhóis ou portugueses, emigraram para a Holanda em massa, fugidos às Inquisições, onde floresceram e, sendo sefarditas, misturaram-se com os askenazis.

    Ergotelina, tu és grega de nascimento e desde sempre muçulmana?

    Beijos

    Joshua

    ReplyDelete
  44. .........

    Wiig called on leaders of the West to stop "hiding behind the 'I don't negotiate with terrorists' myth". Continued...

    I agree with Wiig...
    Stop be arrogant ....
    negotiate!
    with them...


    Kidnapped Fox reporters freed in Gaza
    Sun Aug 27, 2006....................

    When at Guantanamo and Baghdad will be freed
    so many innocents who have been captured and tortured preemptively........
    One-eyed Peaceman?




    @belinha

    és a embaixadora de Portugal
    sobre collagem...
    podias fazer isto no
    islão?...
    :)Se nós suportarmos os povos árabes livres, como Adonis...

    @Art Attack
    Moνη μου θα την κανω;....
    Ψαχνω συνωμότες...........
    :)

    @Maika
    Eπέστρεψες στην Δροσερη Γερμανία;..
    Τελείωσαν οι αναμνησεις της
    Καυτης Αιγινας,ε;...
    Nα σαι καλα...
    Καλο Φθινόπωρο...
    :)


    @Joshua

    Obrigada pela música gaélica

    ....Samuel Schwartz in the early 20th century discovered a few Crypto-Jewish communities in North Eastern Portugal (namely in Belmonte, Bragança, Miranda, Chaves, among others), that managed to survive more than four centuries without being fully assimilated by the Old Christian population. [1] The last remaining community, in Belmonte, officially returned to Judaism in the 1970s, and opened a synagogue in 1996. In 2003, the Belmonte Project was founded under the auspices of the American Sephardi Federation, in order to raise funds to acquire Judaic educational material and services for the community, who now number 160-180.
    WIKIPEDIA-MARRANOS

    não sou muçulmana
    simplesmente tento ver todos os lados...

    ...Continuamos à esperar de uma vida e mundo melhor..

    ReplyDelete
  45. Take an answer from a Western
    from Nova Scotia
    Omar is called as others
    in "Infidels bloggers" have muslim nicks too


    Omar said...

    Hey, listen up peaceman[sic].
    I am no fan of religion. Any of them, but it is the fundamentalist fanatics of Islam that pervert the Muslim faith. Christian fundamentalists propagate the very same shit. So take YOUR fanaticism and cram.

    Friday, August 18, 2006 7:44:13 PM

    At the bottom

    ReplyDelete
  46. You use words like ...hate,kill,anti
    pro....
    Be cool...
    and read more...
    didn't you see yet the video
    i told you....

    Many Anti-islam,pro-US have it
    posted
    ....

    Wake up!
    Think more
    ...things are more
    complicated...

    I have already with this post added
    4 ANTI-ISLAM posts...


    http://ergotelina.blogspot.com/2006/08/wafa-sultana-woman-against-islam.html

    http://ergotelina.blogspot.com/2006/08/h-david-grossman-son-funeral-speech.html

    http://ergotelina.blogspot.com/2006/08/to-sex-civilization-clash.html


    One must have a both-side view on..

    I have it....

    Where is yours?.....

    ReplyDelete
  47. The more I have posted here is Poetry
    non-friendly to Islam….that man was jailed
    and deprived his IDcard
    for his ideas

    If you think that everything
    i post is against US
    then you must go back to school
    to learn english.....

    ..always Negotiate and understand
    Americans say...

    Here a few of what i ve posted

    1.In Al Nakba’s,Palestinian Exodus 50th Anniversary,
    Adonis Denounces Arab Chauvinistic Voices...

    2.Many secular leaders in the muslim world have also fear of radical muslims grabbing power....
    Not only the US..
    If Us were extinct...
    then that would continue to be
    a problem among the arab people..


    3.Here I defend an Israeli
    Οmer(Israeli)
    said......


    @They don't suprise me. you should know that there are a lot of rabbis with alot of diffrent opinions.
    Well in case of Yesha, they are small minority (mainly settlers). politicaly they are ultra-right. I could only imagine how horrific it could be if they actually controled this war.
    One soldier from them, even went to jail, after refusing to fight for a goverment that will evacute them from their home (a settlment). Some of them are even bound to fight israel when we pull out of the west-bank.
    To me they are extreimist like HEZ. They dont get much sympathy from the majorty of the Israeli's, thou.

    4.The leftists and the Arabs from
    Israel(18%) are the key to the solution.
    Those people struggle for peace
    and many of them were jailed.
    Their protests against the
    Settlers helped israeli government
    to pull out of the west-bank.

    The Future is with peacemakers
    like David Grossman and not with
    hawks like Moshe Dayan....

    But do you think that Israel has a right to exist?....

    or else..if you think that no
    co-existance has possibilities
    and they must go back to the ships
    ..that helps the israeli hawks
    and does not give peace a chance..

    5.Do the minorities in Syria
    have more rights
    than Arabs in Israel?...

    6.i am opposed to every radical
    and fanatic....

    I also have written about Nazanin
    and other women oppressed in Islam

    :)
    And many mores i can show you....

    And i will be posting more
    and more both-side views....

    Where is yours?....
    Peaceman words.....
    always linking and not dialog....

    Kill,hate,pro,anti....

    I am not a muslim.....
    i just describe what i see....

    Others like you,one-eyed from
    the other side,have told me that
    i am an american and a jew.....
    :)

    ReplyDelete
  48. Ergotelina!This space caught fire!I do believe in dialog and negotiation.I think that men should evolve to a non-fighting conflict solving process.(Dream on...)Imagine our future.Conflicts being solved through war.This must change.It can't be this way forever or one day man will be fighting with stones and sticks, like Einstein said.I believe that it will be impossible to end conflicts,so we must learn how to solve it on the table.Although we have a past that shows clearly that men has beligerant nature.

    I do believe in getting both sides of a story.But in many situations many obstacles(goals?!) get in the way.Comunication is tricky,it's called rumour.But I can think of another word like manipulation.I often question information I(we)access.Information has become such an important issue these days.
    Many times I question if East and West is making any attempt to understand each other.Or to really negotiate peace.Sometimes I think that peace is what ordinary people wants, not leaders...Leaders prefer to be in the process of making peace... mainly through war...

    ReplyDelete
  49. Well, Adonis... I know the Greek God, not the Syrian poet.

    ReplyDelete
  50. Peaceman said"I still wait for ONE POST.

    ONE POST WHERE YOU SHOW SYMPATHY FOR THE WEST.

    Do you understand the English words?"

    ****

    Believe it or not, ergotelina is as pro western as a few other people in Greece. Showing sympathy for the west in greece is like digging your own's popularity's grave.

    Bias against the west goes back in centuries and that's not easy to change. This, however, doesn't mean that "we" are pro east. If we were so then we'd have allowed, like all western countries did, muslims to have at least one mosque built in the capital, Athens.

    Greeks think very high of themselves but at the same time they suffer from inferiority syndrome, when comparing Greece to western civilisation which outpaced the greek one long time ago.

    ReplyDelete
  51. Hi there. Thanks for your intelligent observation on Canadian politics in my blog. I just left a partial answer in my blog about the possibility of an adoption of a common currency in North America.

    I understand that it's our wish, as Westerners, to see the Muslim countries become democratic. However, by using force in order to ask them to do so, we're also giving them reasons to hate our philosophy and culture because they might think that a democracy in their country will help the West to control its interest in the Middle East. As far as we know, most Western nations didn't become democratic with foreign interference. Have a nice day!

    ReplyDelete
  52. @Anh Khoi Do
    Thank you for visiting me
    I tottaly agree with
    we have to find a way
    to communicate with
    the other side


    @belinha
    Obrigada,beijos....
    Many times I also question if East and West is making any attempt to understand each other

    @BadlyDrawnBoy
    Tωρα μας βγαζεις τα gr.απλυτα
    στη φόρα;...
    :)
    @Mac Adriano
    Thank you for remind us
    the greek mythology....
    Adonis and Venus....
    The Lovers may change the wild world...:)

    @Englander
    Harold Pinter,instead
    ..non-friendy to Bush
    got the Nobel...

    @Woman for Islam
    Adonis said
    We have the masses of people, but a people becomes extinct when it no longer has a creative capacity, and the capacity to change its world.

    Strong thoughts...

    @Smart Peaceman

    Feelings-theory?...
    No arguements anymore?...
    Every human has feelings..
    Where is yours?...
    Here you can read non-friendly
    to Islam poetry...
    Where are your feeling-poems?...
    Only linking...
    Off course i am opposed to
    every terrorists....
    Hate is your words….not mine….
    Take another pro-west
    commet I told Basem
    since you did not understand
    the above comments i gave...

    "Now America and other Western Countries give chances and freedom for the immigrants to believe in whatever religion they want...

    Many muslims enjoy religious
    and other rights
    in the West,in a more free
    way than in their birth-countries"...

    @Peacman
    You made such an exhibition of yourself,accusing me as Anti-West in an Anti-Islam post I have…
    Still you did not watch the video….didn’t post it?…

    maybe then you are a muslim,too
    are you going to kill me?…
    if i will not convert?..:)
    :):):):):):):):):):):):):):):):):):)

    READ THE INTERVIEW....
    http://www.memritv.org/Transcript.asp?P1=1076
    WATCH THE VIDEO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  53. Nearby to Adonis
    is another Arab psychanalist Gehad Mazarweh whom i have already posted in
    http://ergotelina.blogspot.com/2006/08/wafa-sultana-woman-against-islam.html
    ,who
    criticizes the Arab society
    ..............................
    Interesting thoughts...


    Gehad Mazarweh says some things that may not please Arab ears."The Arab world is still governed by myths and prejudices. Academic education and learning have had very little influence on people's thinking. Arab education is based on obedience, adaptability and a constant effort to fulfill the desires and expectations of the authorities. This type of education leaves clear signs of insecurity, lack of initiative, lack of self-esteem, fear of failure, apathy, docility and fear of innovation.
    "When I see the demonstrations in Israel saying, No more war! I ask myself when similar processes will finally take place in Arab countries as well. Have you ever heard about a demonstration in Jordan, or in Syria or Egypt? The time has come for us to face the truth. We've been lying to ourselves for too many years."
    Such views have already led Mazarweh to be accused of self-hatred. "There can be no reform of Arab society unless we open ourselves up to a new path," he says. "It's a process that will last for generations, but we must begin. We can't go on pinning the responsibility for our miserable situation on others. Yes, there is discrimination in Israel, but who's stopping the people in Taibe from cleaning the streets, for instance? You should see how filthy it is there. Every time I come back to visit, Taibe looks worse. It depresses me because in my father's time, Taibe was a paradise. Mention Taibe anywhere today and anyone will tell you that it's a disaster. Murder, prostitution, drugs, all the world's ailments have come together here. You look around and you're probably impressed with the cars and the villas. I'm not. I'm familiar with the discrimination in Israel. I'm horrified to keep hearing every day that they're threatening us with transfer. But the government isn't the only one responsible for the crime and neglect in Taibe. We have a big part in it, too."

    BOTH SIDES NOW
    (Gehad Mazarweh-Ha'aretz)

    ReplyDelete
  54. Ergo Te Lina said
    "22 million+ Greeks worldwide.....
    Too many...."


    Does it bother you that there are so many of us? hehe
    We've been on the planet for 8,000+ years....and we're not going anywhere.

    By the way...you didn't give us your thoughts on this (you posted, but they were really just posts to advertise your blog):

    Iraq: Death Squads & Democracy

    ReplyDelete
  55. PeaceMan, This I believe...

    I believe in Democracy and one of the most beautiful American creations - The Bill of Rights

    "Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances."

    That helps both you and ETL.

    Having said that, This I also believe...

    I don't believe in sticking The Bill of Rights and the dictionary definition of "Democracy" at the end of an M-16 and shoving it down someone's throat.

    (There. In one post, I was both pro-American and anti-American)

    If ETL's goal is to stimulate debate and create a bridge of understanding between the West and the rest of the world...then she's doing a good job.


    "In Italy for 30 years the Borgias, they had warfare, terror, murder, bloodshed. They produced Michelangelo, Leonardo Da Vinci and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love, five hundred years of democracy and peace. And what did that produce? The cuckoo clock."

    --Graham Greene, novelist

    ReplyDelete
  56. Hello Ergotelina!
    Yesterday I watch The thin red line, Terence Mallick's movie (i's an old movie) focusing on the conflict at Guadalcanal during the second World War.An important character is a greek named Staros.I remembered my Blogger greek friends.The movie is complex in its own narrative language.It makes it difficult but very interesting and unique.Also it strongly sugeests that life is made out of good and evil.It shows how a young man is changed into a war machine in order to preserve civilization.It's pretty strong but there's plenty of symbolism and beauty amongst violence...

    ReplyDelete
  57. @FreeCyprus
    You are also stimulating debate and create a bridge of understanding between the West and the East ...

    Although difficult...
    Let 's create bridges
    to help the enemies to become
    friends....

    i hope Greeks have a way to peace
    ....
    :)

    @belinha

    Obrigada para compartilhar com nós de tua experiência cinemática...
    :)

    One of the greater anti-war films...

    The Greek "Stavros" in the film
    who shouts sometime in greek...

    is Elias Koteas,a Greek-Canadian

    He has also played in the film
    "Gattaca",which is one of your favourable,as i see in your profile

    Eu encontrei também um blog lusitano sobre cinema com "Linha Fina Vermelha" como vês

    Nice Flag the Canadian,isn't?
    :)

    ReplyDelete
  58. ((((((((((((())))))))))))
    ....And something about the word "ADONIS"

    Greek Adonis, youth beloved by Aphrodite, from Phoenician Adon "lord," probably originally "ruler," from base a-d-n "to judge, rule." Hebrew Adonai, an Old Testament word for "God,"




    ETYMOLOGY UNIFIES PEOPLE

    ReplyDelete
  59. Hello again!My beautifull Monday brought me a new pair of eye glasses and an hour of sun in the beach.This is the time when I start to get anxious about the end of Summer because the wind starts to blow cold...I get depressed in Winter,see.

    Things are more quite in here.Don't worry Ergotelina.I don't think that your blog is pro or anti anything.Although I'm new to it it seems like an open space to debate important issues.You give some pretext and visitors comment.Main problem is that some of your visitors are to passionate about discussion.I am sorry but I am not like that.Mostly because I'm not so well documented as I wish in international politics.But also because it never was my predilection to go deeper on these matters.

    I was quite passionate about movies some 10 years ago.Knew a lot about it, I mean motion pictures' history and so.I watched thousands of motion pictures.Honestly these days I'm not passionate about anything.I enjoy a lot of things in a moderate way!!!

    I saw Koteas also in Contact,Tucker, a man and his dream, Gardens of Stone,Exotica and Crash...It seems he chooses well!These are good movies.

    There was an Internacional Film Festival in this city and I saw greek films there although I can't remember anything about it.It ended.Also the Director died this year so probably it ended for good.It was the oldest International Film Festival in Portugal.

    Did you like Alicia Keys'song, Fallin?She's a great singer and composer.And so very young!Aahhaah!I'm not a DJ but I like music of all kinds.From Puccini to Eminen,ehehehh!(Hei, when I was a child Demis Russus was a hit in Portugal.I think I remember a song he had with my name, Isabella...?!!!)

    Bye bye!

    ReplyDelete
  60. poets are very well respected in the arab world, even more than politicians!

    ReplyDelete
  61. @Belinha=pequena bela=
    little beautiful...
    ?...:)

    Isabella is your birthname?....

    derives from Elizabeth, the English form of the Hebrew name, Elisheva, or Elisheba. Originally it meant “My God is Bountiful,”
    "Meu deus é generoso"


    i haven't heard any song of Demis Roussos "Isabella"
    Maybe "Magdalena"?

    I only know Isabella Taviani..

    @Al-Hajeji

    The politicians have failed....

    Give the power to poets....

    :)

    ReplyDelete
  62. @Peaceman
    I will agree with BadlyDrawnBoy and I feel “obliged” to state it:
    Ergo can not be accused of being anti-western or being “anti-“ anything. In the beginning I was wondering were she stands but I did not manage to figure it out. I can not beat the “living-google” :)

    On the other hand by reading your posts you belong to some kind if an “anti” camp.

    ReplyDelete
  63. (* Μωρε του ετοιμαζω γω ενα
    καρα-ισλαμικο ποστο....

    που αν δεν αλλαξοπιστήσει...
    να μη με λένε Λίνα....

    :->

    ReplyDelete
  64. Διαβάζω σταθερά χωρίς να παρεμβαίνω στην κουβέντα, καθώς δεν τα παρακολούθησα από την αρχή..

    Αλλά όχι ρε πατρίδα!

    Άλλαξε θέμα ...[πάμε στο Μουντομπάσκετ] :):):)

    ReplyDelete
  65. Αφου δεν παίζει αύριο ο Zidane....
    δεν έχουμε φόβο,μην κουτουλήσουμε...
    :-\

    ReplyDelete
  66. Νομίζω ότι το ζήτημα με τους άραβες έχεις ξεχειλώσει. Καιρός να ασχοληθούμε και με τους Πετσενέγκους μια φορά.

    ReplyDelete
  67. Kαλέ αυτοί οι Πατσινάκες ήσαν Τούρκοι ειδωλολάτρες...
    Αλλάχ φυλλάξει!...με τους
    απίστους θα ασχολούμαστε!..

    Η μήπως έχεις κανένα
    συγγενή;;....να κανουμε
    αραβο-εορδαϊκη ομοσπονδία;...
    [Το 1122 το Βυζάντιο εγκαθιστά στην Αλμωπία τους Πετσενέγκους λαό τουρανικής καταγωγής, συγγενικό με τους Κοράνους.]
    http://4dim-aridaias.pel.sch.gr/almopia2.htm


    Σχετικά με το πόστο του Νίκου Δημου
    για τον "Günter Grass"


    Και ο Αδωνις μικρός ηταν μέλος
    του Εθνικιστικού Κομματος της Συρίας

    The name Adonis was given to Said by Antun Saada, the leader of the Syrian National Party, a quasi-fascist party that advocated Syrian dominance over a wide swath of the Middle East. In 1955 Said was imprisoned for six months for being a member of that party. Following his release from prison in 1956, he settled in Beirut, Lebanon, where in 1957 he and Syro-Lebanese poet Yusuf al-Khal founded the magazine Shi'r ("Poetry"). At this time, he abandoned Syrian nationalism in favor of pan-Arabism;
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ali_Ahmad_Said

    Then became more Global-Thinker..
    he Believes in a secular Middle East
    and Denounces Arab Chauvinism.....

    ReplyDelete
  68. Dear Ergotilina
    Whre r u,where r u,where r u.
    Long time no see.Are you not well?
    Why havent u visited my post yet ?

    ReplyDelete
  69. Τρέφοντας μεγάλη συμπάθεια και έχοντας μεγάλη εκτίμηση στους άραβες και τον πολιτισμό τους ευελπιστώ ότι δεν θα εξαφανιστούν ούτε θα αφανιστούν

    ReplyDelete
  70. ο άνθρωπος εξαφανίζεται οταν πάψει να δημιουργεί,όταν χάσει την ικανότητα να αλλάζει τον κόσμο.Οι Μεγάλοι Πολιτισμοί,οι Σουμέριοι,οι Ελληνες,οι Φαραώ εξαφανίστηκαν.

    αυτη η αποψη ειναι πολυ ακραια για να ειναι σωστη...

    Το 4000 πΧ οποιος ήλεγχε τον Νειλο ήλεγχε όλη την ανθρωποτητα... Αυτο σημαινει οτι μολις εχασε ο Νειλος τη σημασια του οι Αιγυπτιοι πεθαναν;
    Το 500π.Χ. οι Έλληνες ήλεγχαν το εμπόριο και την άμυνα των Βαλκανιων... Μολις το κεντρο βαρους μετακινηθηκε, σημαινει οτι οι Ελληνες πεθαναν;

    Μπορει, αλλα ειναι πολυ σχηματικο να λες οτι μολις ενας πολιτισμος χασει την εμπορικη και στρατιωτικη υπεροπλια τοτε εξαφανιζεται... Να παρακμασει ισως, να αλλαξει φυσιογνωμια και προσανατολισμο σιγουρα (τα παντα ρει)... αλλα οχι και να πεθανει!

    ReplyDelete
  71. Nαι σίγουρα "παρακμάσουν" εννοεί...

    Εχει όμως βάση αυτό που λέει...

    αλλά καθότι ποιητής
    το λέει σχηματικά όπως είπες...

    :)

    Για τους Αραβες πονά ουσιαστικά
    που είναι σε πολιτιστική παρακμή..

    Ονειρεύεται ένα δυτικοποιημενο Αραβικο κόσμο με τεχνολογίες
    καινοτομίες,ελευθερίες κτλ...

    ReplyDelete
  72. ergo te lina έχω αναρτήσει ένα κείμενο που ίσως σε ενδιαφέρει. Ρίξε μια ματιά...

    ReplyDelete
  73. δεν ξέρω πώς, βρέθηκα σήμερα να σας διαβάζω, και συγκινήθηκα που αναφέρετε τον άδωνη...
    θεωρώ τον άδωνη μια προσωπικότητα για τους άραβες όπως η προσωπικότητα της μελίνας μερκούρη για τους έλληνες...
    στην αρχή 'σημείο αμφιλεγόμενο' περίπου, και μετά, λόγω της εσωτερικής γενναιοδωρίας αυτών των προσωπικοτήτων, σύμβολα για όλους...
    γνωρίζω προσωπικά τον άδωνη, και ξέρω πόση πίκρα μαζεύουν αυτοί οι άνθρωποι, γιατί χαίρονται μεν για την απήχηση που έχουν, νιώθουν όμως και την πίκρα της μη-κατανόησης...
    το βιβλίο του άδωνη στα ελληνικά γράμματα δικό μου είναι, και χαίρομαι γιατί είναι το πρώτο δίγλωσσο αραβο-ελληνικό μετά το κοράνι να κυκλοφορεί περίπου ευρέως...
    ο άδωνης με απογοήτευση αναφέρει ότι εκδίδονται σε όλο τον αραβικό κόσμο τόσα βιβλία όσα και στο ισραήλ...
    κι ένας άλλος φίλος μου μεγάλος αραβολόγος λέει ότι σε λίγο η μέση ανατολή θα καταντήσει μακ-ντόναλντ..

    πάντως φοβερό κι αυτό που έγινε με το σαντάμ εχτές.
    κρέμασαν ένα δικτάτορα την παραμονή του αραβικού πάσχα (τόσο μεγάλη είναι η γιορτή της θυσίας του αβραάμ που γιορτάζουν μετά το προσκύνημα) κατά κάποιο τρόπο.
    πιο προβοκατόρικη πράξη δεν μπορούσαν να κάνουν οι αμερικανοί, με σκοπό να πολώσουν ακόμη μια φορά τους μουσουλμάνους, να φανατίσουν δλδ τους κατοίκους της περιοχής γύρω από τη θρησκεία, και να δώσουν στην έκβαση μιας δίκης αλά δυτικού τύπου πιο θρηκευτικο μήνυμα από ό,τι δήποτε άλλο.
    σημαδιακός τρόπος να ξεσκίσουν τη χώρα...
    έτσι περίπου ηρωποίησαν ένα παλιό συνεταίρο τους...

    ReplyDelete
  74. Συγχαρητήρια για την προσπάθεια
    σας.

    Shukran Gazillan :)

    Ευχαριστώ πολύ
    έχουμε ανάγκη να μάθουμε
    περισσότερα
    για τους άγνωστους γείτονες μας

    ReplyDelete